aj1988.reismee.nl

Alice Springs < > Adelaide

Hoi Hoi!

Na een dieptepuntje in Cairns en Alice Springs had ik een 6 daagse tour naar Adelaide. Ik zag er gewoon tege op, omdat ik nog zow moe was, maar ik heb een geweldige tijd gehad! Ik zeg het van elke tour.... maar ik denk dat ik Uluru en Kings Canyon wel het mooiste vind wat ik hier gezien heb. Het was weer een hele andere kant van Australie. Maar ik had de beaches nu ook wel gezien, hoe mooi ze ook zijn!

Het was een vroege start de eerste dag, snel nog een minuut van de wedstrijd gekeken tijdens ontbijt. Ik had in de planning om de finale te kijken, Natuurlijk! Mja het was me niet gezind die nacht, ik heb de halve nacht wakker gelegen, wederom lieftallige roommates ( die om 11 uur midden in de kamerhun haar gaan fohnen, terwijl je altwee uurprobeert te slapen) en ( dan hebben we natuurlijk nog de lieftallige NL'ers die midden in de nacht terug komen en het licht aan gooien en een uur daarna gaan discusseren of ze nu wel of niet de wedstrijd gaan kijken) That'll keep you up!...... In totaal heb ik twee uur geslapen die nacht, jah ik heb mijn best gedaan ;)
...........Heb trouwens wel een btje sweet revanche gehad, ghehe. Ik had ze namelijk de avond ervoor een paar boeken gegeven die ik had meegenomen onderweg. Ze was me daar zo dankbaar voor, alsof ik iemand blij maakte met een levend vogeltje (flauw) maarre, de volgende ochtend toenze de voetbal wedstrijd aan het kijken waren ben ik door hun spullen gegaan en heb ik de boeken teruggevonden en met veel plezier verscheurd......klinkt gefrustreerd?? Try not sleeping for two weeks, You'll get there!............
Toen we dus de volgende ochtendom 5.20 am opgehaald werdenwas ikerg blijmet de gelegenheid om drie uur te slapen, terwijl we naar Kings Canyon reden! En we hadden een mooi klein groepje van 10 man dus ik ben gewoon languit gaan liggen op drie stoelen, ik dacht ik hoor vanzelf wat als het niet goed is

Cool
Op de derde dag heb ik zelfs in m'n slaapzak languit in de bus gelegen
Tongue out
I gues I needed it!

De eerste dag van de tour zijn we naar Kings Canyon geweest. Erg mooi en heel interresant. Hier is ook de film ' The lost city' opgenomen, Indiana Jones. Heel cool om te zien. En wat ik wel heel apart vond is dat je op een aantal vlaktes nogribbels in het steen kon zien, dit was van de zee die er een 100 miljoen jaar (als ik het goed heb) nog boven lag.De Canyon was ook zeer indrukwekkend, super mooi uitzicht over de bossen en de kleinerivierin deCanyon, omgeven door de hoge vlakke rotsen. De gids, Jen, noemde de ene kant van de Canyon Chocolat mud cake en de andere caramel mud cake

Tongue out
Omdat ze zo vlak waren, en de ene kant was heeldonker bruin en de andere was licht bruin met geel.
Was ook een forse wandeling trouwens! De eerste berg die we moesten beklimmen om op Kings Canyon te komen heette heart attack hill, gues...... Heel erg steil en zeer kleine stenen treden. We waren drie keer bekaf
Wink
En de zon brandde er ook nog eens goed op, wat natuurlijk over het algemeen goed was maar op dat moment mocht hij van mij wel heel even uit...

De tweede dag zijn we naar Uluru geweest. De meeste mensen kennende steen, want dat is het eigenlijk, als AyersRock. Maar zo heet het niet meer. Vanaf het momend dat ze de rock terug gaven aan de aboriginals werd de naam verandert in Uluru. Wij dachten allemaal,dat zal wel een hele spiritule betekenis hebben, maar het was gewoon een aboritinal achternaam, boring. Toen we er vroeg in de ochtend heen reden om 6 uur, om desunrise te zien over the rock kreeg ik gewoon kippevel. Het was heel bijzonder om te zien,zoenorm en vel oranje gekleurd. Ik vond het wel indrukwekkend, helemaal als je er meer over weet. Het is namelijk geen gebergte, maar echt een grote steen. Het is een geheel en ze hebben onderzocht en uitgevonden dat het maar een klein deelvan de rock is wat je boven de grond ziet. Want hij gaat minimaal 5 km door onder de grond. Dat vond ik welheel apart.
Na de sunrice hebben we een 2,5 uur durende wandeling rondom de rock. Heel mooi met de zon erop en elke kant van de rock was weeranders.Op heel veel plaatsten stonden borden met een camera met een streep er door en sacred erop geschreven. Dit was neergezet voor de aboritinals, die verzoekten dat je op deze plaatsen geen foto's wou maken omdat deze te heilig voor hen waren. En ze dachten dat als je een foto maakte je een spirit wegnam.
Natuurlijk was dit op alle mooiste plekjes, mja dan respecteer je dattoch wel. Het had ook wel wat bijzonders, dus ik heb me maargoed gedragen in hun huis

Wink
Want dat is het eigenlijk.

Diezelfde dag zijn we ook naar Kata Tuga geweest, nog een ander gebergte dat ook heilig is voor de aboritinals. Hier mocht je zelfs op maar een klein stukje komen, de rest was prohibited voor niet aboritinals.Uluruis vooral heilig voor de vrouwen, deze noemen ze moeder. En Kata Tugais heilig voor de mannen, de vrouwen mogen hier niet eens komen. Ditis de plek waar ze hun kinderen mee naartoe nemen om hun ritueel te ondergaan om man te worden.
We hebben een kleine wandeling gemaakt tussen de stenen door en toen weer terug. Was ook wel mooi, maar ik vond Uluru veel indrukwekkender. De geschiedenis is dat er met de ice age de zee over Kata Tuga heen is gedonderd en deze heeft verdeeld in verschillende rotsen. En al het stof en zand wat hierbij vrijkwam ismee getrokken met de zee enheeft zichgevormd tot Uluru. Wat wel heel apart is, is dat als je op de kaart kijkt, de drie gebergten/rotsen allemaal op een rechte lijn van mekaar liggen. En toch zeggen ze dat dit gewoon toeval is.

Ik heb die avond voor het eerst onder de sterren geslapen in mijn drie lagen kleding,mijn vier seizoenen slaapzak en een swag (dat is een grote hoes vancanvas waar je dan weer in ligt, die kun je zelfs tot over je hoofd trekken). Dan zul je toch denken dat je het wel warm hebt. Ik had het zo freezing cold, echt niet normaal. Zelfs mijn voeten waren nog ijsklompjes. Maar de eerste paar minuten waswel heel mooi, de sterrenhemel was prachtig!

De derde dag moesten we vroeg op,Volgens mij gingen we zelfs om 5 uur al vertrekken. We hadden die dageen goede 800 km voor de boeg naar Cooper Pedy, White fellow in ahole

Tongue out
. Dit was oorspronkelijk een aboritinal woord, nja twee woorden. Zo noemden de aboritinals de mensen daar en de blanken hebben het wat aangepast en er een stadsnaam van gemaakt. Jen legde uit dat de aboritinals daar grote lol om hebben, en datzal ook wel ;)Hiervoor heette het stadje ' Steward' vernoemd naar de explorer die als eerste helemaalvan adelaide naarhetnoorden is getrokken. Maar op een gegeven moment waren zoveel dingen en plaatsen naarSteward vernoemd dat de Australiers zelf in de warraakten, en toen hebben ze dus een aantal aangepast, waaronder Cooper Pedy dus.
Cooper Pedy was wel een heel apart stadje.We hebben gelijk nadatwe aankwamen rond 4 uur een mining tour gedaan. Dat was direct naast onze hostel, wij sliepen ook in een dug out, under groung. Apart idee, maar heel mooi eigenlijk.
Eerste kregen we een filmte zien over hoe opals ontstonden en vermaakt werden in sierraden. Daar ging het vooral om in C P, de opals (opalen denk ik in NL) Heel erg mooi. Zo verleidelijk om wat te kopen in de shop aan het einde van de tour! Mja, we hebben dus daarna een tour gehad door de mijn en een soort van huis, helemaal met eigen handen uitgehakt. Ze hadden er een keuken en verlichting.
Bijna iedereen in C P leeft onder de grond, omdat het anders onmogelijk is in de zomer om te wonen. Jen liet ons de volgende dag een huis zien die in Adelaide wel voor 600/ 700 duizend dollar verkocht werd en die daarniet meer dan 100 zou opbrengen omdat gewoon niemand daar wil wonen zeg maar.
Wat ook wel grappig was is dat de meeste mensen diewel een huis boven de grond hebben in de zomer vaak vertrekken naar een andere stad. En omdat de criminaliteit zo hoog is daar verhuren ze hun huis voor 1 dollar per wk, omdat niemand er meer voor wil betalen in de zomer maanden
Tongue out
En als het zo lang leeg staat dan is er waarschijnlijk niks van over als ze terug komen.
Die avond was voor het eerst dat we niet hoefden te afwassen, want Jen nam ons mee naar Jonny's pizza place. Was erg gezellig. En daarna was helemaal geweldig, want we gingen daarna als exte naar een kangaroo opvang. Een koppel ving baby kangaroo's op waarvan de moeder was overleden. En dan mochten we eenjoey ( zo noemen ze een baby roo)vasthouden en knuffen
Laughing
heel erg cute!!!

Day 4, eindelijk een fatsoenlijke opstaan tijd, we konden uitslapen tot 6 uur, heerlijk. Deze dag trokken we door naar Quorn en verbleven hier twee dagen in een opgekochte hostel door adventure tours zelf ( zo heette de touroperater) Dus we hadden bijna de hele hostel voor ons zelf. Was heel huiselijk met een woonkamermet haard en een ouderwetseeetkamer, we waren net een family

Wink

Voordat we in Quorn aankwamen zijn we naar Lake Heart geweest,een van de grote salt lakes in de VictoriaDessert. Was wel heel bijzonder want het meer was gevuld met water, dit gebeurde zo ongeveer eens in de 20 jaar.Het water kwam uit Queensland, het kwam uit een groot meer daar die overstroomd was. Ik dacht dat het iets van 3 maand uurde voordat het water dan uitkomt inde salt lakes. Heel mooi gezicht.Doordat het een btje bewolkt was en je de reflectie van de wolken inde slat lake zag leek het net alsof je tussen de wolken liep,heel erg vet!

Op devijfde dag zijn we naar Flinders Ranges geweest, ( een groot national park ook vernoemd naar een onderzoeker ). We zijn die dag eerst naarYourambulla Cavesgeweest om, volgens Jen, de mooiste aboritinal rockpainting te bekijken. Ik persoonlijk vond het nniet veel bijzonders. Het kanwel heel veel betekenis hebben enzo maar ik vind het nog steeds eruit zien alsof we een klein meisje hebben losgelaten met wat verf. Wat strepen en kruizen, kweenie ik vindhun cultuur heel interresant maar ik zie de schilderkunst er gewoon niet vanaf.
Later hebben weeen wandeling gemaakt in Wilpena Poundvan ongeveer 2 uur en aan het einde van de wandeling kon je een berg beklimmen voor eenuitzicht over de grote krater waarin het stadje lag. Wederom een prachtig uitzicht!
Na de lunch zijn we die dag naarWarren Gorge gegaan om de Yellow Footed Rock Wallaby te spotten. Ze kon ons niet verzekeren dat we een zouden zien, maar ik denk dat we er wel twintig gezien hebben. Hele mooiebeestjes.

Op de laatste dag hadden we de Duchman Stern beklommen. Poeh... dat was een pittige klim. Viel me mee hoe ik het er vanaf bracht. Zal wel fitter worden door al dat gehike en geklim

Cool
aan beweging geen tekort.... Het was namelijk een uur omhoog en weer een uur naar beneden, en we hebben amper pauzes gehad.
Ik vond dit een goede afsluiting van de week.... The Dutchwoman die de Dutchman's Stern heeft beklommen.Ik vonddit uitzicht ookwel het mooiste denk ik.
Ohjah, en we hebben later op de dag nog een stop gemakt bij een wijngaard. Hier konden we nog een wijnproeferij doen voor 4 dollar. Was wel leuk vond ik,weet ik ook een keer wat voor wijn ik drink, en lekker geslapen weer in de bus natuurlijk
Tongue out

Echt een hele leuke en vooral interresante week gehad. Veel over Australie geleerd deze zes dagen.En we hadden een hele leuke groep, dus ook veel lol gehad. En ik heb natuurlijk vet mooie foto's, maar die kan ik jullie helaas niet eerder latn zien dan over een goede week....

Doegie!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active